De Minolta AF Macro 100 mm f/2.8 lens is een macrolens geproduceerd door Minolta die bekend stond om zijn scherpte. Deze lens heeft altijd lovende recensies gekregen. De lens bereikt een werkelijke 1:1 vergroting van het onderwerp, dus een echte macrolens. Met een diafragma van f/2.8 en een brandpuntsafstand van 100 mm wordt hij beschouwd als een veelzijdige lens voor zowel macrofotografie als portretfotografie.
Ontwerp en geschiedenis
Er zijn vier versies van de lens. Ze zijn allemaal optisch identiek. Ik heb de eerste versie.
Eerste versie (1986)
De eerste versie (1986) heeft dezelfde ontwerpstijl als andere lenzen van de eerste generatie Minolta AF. Zoals een smalle geribde handmatig scherpstelring aan de voorkant van de lens. Op deze ring staan gegraveerde blauwe vergroting/verhouding markeringen. Daarnaast bevat de lens een draaibare focus begrenzingsschakelaar, te bedienen met de linkerhand.
De bouw is typische Minolta-kwaliteit, wat wil zeggen dat het dicht, solide en precies is. De lenscilinder, filterdraad, scherpstelring en lensvatting (in feite ieder oppervlak van deze lens) zijn van metaal. Het is een redelijk zware lens, 520 gram, maar compact en stevig. Het voelt als, en is, een solide precisiegereedschap.
De lens was aanvankelijk ontworpen als de perfecte macrolens voor Minolta’s destijds nieuwe autofocuscamera, de Minolta 7000 AF (Maxxum 7000) (wat de eerste succesvolle autofocus SLR was, niet minder). En dit hoge doel werd bereikt. Hij kon echte 1:1 macrobeelden produceren (dat is levensgroot) zonder het gebruik van een verlengbuis (extension tube), en kon ook functioneren als een nogal indrukwekkende portretlens.
Volgens Ken Rockwell was de Minolta 100mm AF de eerste AF met 1:1 vergroting zonder accessoire. Pas in 1990 kregen Canon en Nikon dit voor elkaar (bron).
Tweede versie (1993) (RS = Restyled versie)
De tweede versie (1993) heeft als extra een focus vergrendelknop. Voor de rest is het voornamelijk een esthetische opwaardering. De positie voor de handmatige focus ring blijft. Maar een rubberen coating is toegevoegd.
Derde versie (2000) (D versie)
De derde versie (2000) kreeg een veel grotere scherpstelring en werd bijgewerkt om informatie over de scherpstelafstand door te geven aan de camerabehuizing, zodat deze in combinatie met Minolta’s flits metersysteem genaamd Advanced Distance Integration (ADI) kon werken; het is uitgerust met een 8-pins interface op de bajonetlensvatting. Deze versies van de lens zijn compatibel met D-serie flitsunits en geselecteerde Maxxum-camera’s voor het ADI-systeem. ADI-flitsafstandmeting en de uitvoering van de ADI-flitsunits zorgen voor een meer gebalanceerde verlichting van het onderwerp, waardoor de Minolta AF 100 mm uitstekend presteert in situaties waarin een flits nodig is.
Vierde versie (2006 -> Sony versie)
De derde versie werd hernoemd en aangeboden door Sony vanaf 2006, nadat het de fotografische activa van Konica Minolta had overgenomen, totdat de Sony α-lijn van spiegelreflexcamera’s en lenzen in 2022 werd stopgezet. De lenzen die door Sony na 2006 werden geproduceerd zijn gebaseerd op de Minolta AF Macro 100 mm lens (2000), en zijn identiek behalve als het gaat om de bedrijfsmarkeringen/logo’s en bedrijfsstijlen. Dus ook Sony was overtuigd van optische kwaliteiten van deze ‘oude’ lens.
Dyxum
Op dyxum krijgt de originele versie een waardering van 4.91 (van 5):
User Review Ratings op dyxum.com | |||
|---|---|---|---|
Onderwerp | Score | ||
globaal: | 4.91 | ||
scherpte: | 4.96 | ||
kleur: | 4.99 | ||
bouw: | 4.81 | ||
vervorming: | 4.96 | ||
overstraling (flare): | 4.81 | ||
totaal: | 81 reviews | ||
Minolta AF 100mm f/2.8 Macro RS
Minolta AF 100mm f/2.8 Macro D
Sony AF 100mm f/2.8 Macro
Kenmerken
Het ontwerp met acht elementen in acht groepen maakt gebruik van een dubbel drijvend elementsysteem, waarbij drie verschillende groepen samenwerken om effectief alle vervorming in het gehele vergrotingsbereik te elimineren. Het werkt perfect en het resultaat van al deze technologie is een lens die eenvoudigweg geen vervormde afbeelding produceert in het gehele vergrotingsbereik.
Minolta’s optische coatings kunnen met iedereen in de branche concurreren en die op deze lens zijn niet anders. Chromatische aberratie is afwezig. Bokeh-kleurrandjes zijn minimaal en verschijnen alleen (zo licht dat ze bijna niet opvallen) bij grotere openingen. Lensvlammingen (flares) en ghosting kunnen optreden bij het fotograferen direct in het zonlicht, maar in normale opnamesituaties zien we geen ongewenste lensvlammingen.
En laten we niet vergeten dat Minolta de enige grote Japanse fabrikant was die zich toelegde op volledig geïntegreerde lensproductie. Dat betekent dat ze hun eigen glas maakten. Dit is zeldzaam. Het resultaat van al dit uitstekende ontwerp en techniek zijn consequent verbluffende beelden.
Deze lens is extreem scherp, krachtig en biedt ongelooflijke kleurweergave. Scherptediepte en bokeh veranderen dramatisch bij verschillende vergrotingen. Het fotograferen van onderwerpen van dichtbij resulteert in bokeh die uiterst goed mengt, en zelfs bij verre onderwerpen kunnen we sterke onderwerpisolatie en romige achtergronden bereiken. Bij het diafragmeren blijven dingen echt goed gemengd, en bij lagere vergrotingen kunnen we mooie, karaktervolle onscherpte maken. Highlight-bokeh bij kleinere diafragma’s blijft goed afgerond dankzij de negen gebogen diafragma-bladen van de lens, die prachtige lichtpuntjes creëren.

